­

Drie beruchte en zeer hoge Italiaanse bergen bedwingen?! Een groep van 100 stoere mannen en vrouwen gingen deze grote uitdaging op de fiets, wandelend en zelfs hardlopend aan. Van 9 tot en met 11 september 2013 was het dan eindelijk zover om het ook echt te gaan doen. Het werd een weekend vol met ongelofelijke prestaties en veel emotie.

Toen vorig jaar het plan voor Forza4Energy4All ontstond waren er al snel een aantal ouders van kinderen met een energiestofwisselingsziekte die die hier vol voor wilden gaan. Ze stelden teams samen van familieleden, vrienden, collega’s of plaatsgenoten die ook graag de uitdaging aan wilden gaan voor hun kanjers. Zo ontstonden teams als Forza4Damian, Forza4Mees, Forza4Sterre, Forza4Sam, Forza4Rens, Forza4Noa, Forza4Jenske en Forza4Max&Jip. Vele andere teams en individuele deelnemers sloten zich bij de groep aan. Tijdens de verschillende bijeenkomsten voor Forza4Energy4All leerden de deelnemers elkaar steeds beter kennen. Een enorme schok ging dan ook door de groep toen het ergste scenario waarheid werd. Begin mei overleed Mees onverwacht op 5-jarige leeftijd. De realiteit van deze ziekte waarvoor alle deelnemers gingen strijden was duidelijker als ooit tevoren. Mees zijn ouders, Hans en Tessa, schreven: “Mees hoeft niet meer te strijden, maar team Forza4Mees strijdt door!” Een dappere beslissing die veel respect verdient.

Dan is het tijd om te vertrekken naar Italië. Op donderdag 5 september 2013 arriveren de deelnemers en supporters in hun basiskamp in Bormio, een mooi plaatsje met een prachtige ligging in een dal van de Italiaanse Alpen. Het gezamenlijke doel: de bergen Gavia, Mortirolo en Stelvio bedwingen.

Forza4Energy4All 2013 Groep

Gavia
Op vrijdag was het dan zover. Voor de fietsers de eerste echte beproeving. De beklimming van de beroemde Gavia, waar Erik Breukink nog zorgde voor een Nederlandse zege in de Giro. Team Forza4Damian: “Het eerste gedeelte van de rit viel al behoorlijk tegen. Het echte werk moest toen nog beginnen. Na het dorp Santa Catarina fietsten we het bos in en kregen te maken met een venijnig steil kronkelpad. We kwamen hoger en hoger. De zuurstoftoevoer werd steeds minder en het hart ging steeds sneller kloppen. Er leek geen einde aan te komen. De diepe afgronden naast het smalle weggetje zorgden voor de nodige enge gedachten. De rit was heftig, zwaar, angstaanjagend, maar ook indrukwekkend en mooi tegelijk!”

Forza4Energy4All 2013 Wandelaars Forza4Energy4All 2013 Fietsen2 Forza4Energy4All 2013 Gavia Fietsen2 Forza4Energy4All 2013 Gavia Fietsen

Mortirolo
De volgende dag stond de Mortirolo - de muur - op het programma. Met een gemiddeld stijgingspercentage van 10,5% is dit de steilste berg van de drie. De beklimming ging over een smalle weg door het bos, langs idyllische boerderijen en donkere bossen, maar hier hebben de deelnemers weinig van gezien. De focus lag op ademhalen en doortrappen en -lopen. Zowel fietsers, hardlopers als wandelaars kwamen aan op de top.
Niet alleen het bedwingen van de Mortirolo was bijzonder, het was vandaag ook de zesde verjaardag van Noa. Hij was met zijn ouders mee en was een hele goede supporter voor zijn team Forza4Noa. Hij heeft heel veel felicitaties ontvangen en mooie cadeautjes.

Noa, Sterre, Jenske en Sam zijn er ook bij Forza4Energy4All 2013 Klaaromtegaan Forza4Energy4All 2013 Mortirolo bord Forza4Energy4All 2013 Harmen en Sam Brouwer

Stelvio
Zondag was de echte finale. Het bedwingen van de belangrijkste en zeer indrukwekkende berg, de Stelvio. Dit was de meest emotionele en zware dag voor de fietsers, wandelaars, hardlopers, supporters en begeleiding. Na twee prachtige droge dagen kwam de regen nu met bakken uit de lucht. De leiding van de organisatie gaf aan dat het dalen voor de fietsers niet mogelijk was. De weg was te nat en de kans op ongelukken was veel te groot. De 27 fietsers die de Stelvio twee keer wilden beklimmen vertrokken al om 7 uur en gingen hun bereikten de eerste keer de top. De wandelaars, hardlopers en de fietsers begonnen later die ochtend door weer en wind aan hun tocht. Vanwege het weer kon in de eerste instantie alleen de eerste relatief makkelijke 15 kilometers worden gefietst. Vanaf dat punt zou de uitdaging pas echt beginnen, 48 haarspeldbochten om de top te bereiken. Gelukkig werd het weer op de top later die dag beter waardoor de weg weer werd geopend. Een aantal fietsers grepen hun kans om alsnog hun uitdaging te voltooien en de top van de Stelvio te bereiken.

Forza4Energy4All 2013 Stelvio weg Forza4Energy4All 2013 Wandelen2 Forza4Energy4All 2013 Wandelaars Stelvio Forza4Energy4All 2013 Proosten FritsHansTessa

Voor de wandelaars was de tocht ook echt afzien maar iedereen heeft de tocht kunnen volbrengen. Frits Jagers was de eerste wandelaar die de finish overkwam. Hij zou voor team Forza4Mees gaan fietsen maar een dag voor de start blesseerde hij zijn duim zo ernstig dat hij zijn stuur niet meer vast kon houden. Echt balen, maar opgeven was geen optie dus Frits besloot zich zonder enige voorbereiding aan te sluiten bij de wandelaars. Bij de finish stonden Hans en Tessa klaar met flessen champagne om hun enorme prestatie te vieren en op Mees te proosten.

Die avond werd het evenement afgesloten met een fantastische feestavond. Alle deelnemers hebben een indrukwekkende prestatie neergezet waar met veel trots op mag worden teruggekeken. “Het was heel emotioneel om mijzelf daar boven op die berg te realiseren dat 100 mensen zo verschrikkelijk aan het afzien waren om een medicijn voor onder andere mijn dochter Sterre te vinden”, blikte Tom Wever die avond terug.
Samen haalden de deelnemers, gesteund door vrienden en familie, ontzettend veel sponsorgeld binnen. ‘s Avonds werd de opbrengst bekend gemaakt: € 357.795! Een waanzinnig mooie opbrengst waar met veel trots en emotie op werd geproost. Een gouden randje en fantastische afsluiting van de eerste editie van Forza4Energy4All.

Verslag van Saskia Buys
Saskia Buys is moeder van Max en Jip die beide een energiestofwisselingsziekte hebben. Zij heeft als wandelaar deelgenomen aan Forza4Energy4All.

Forza4Energy4All 2014 Finish Stelvio WandelaarsNa een lange voorbereiding kwam de dag der dagen. Zondag 8 september. De Stelvio. Terwijl we beginnen met lopen horen we dat de fietsers niet meer mogen afdalen vanwege het slechte weer. Een erg geruststellende gedachte was dat niet. Al na tien minuten moet ik erg mijn best doen om mijn ademhaling onder controle te houden, we klimmen tenslotte op flinke hoogte. We lopen met veertien man onder begeleiding van twee lokale gidsen. Buiten de gangbare paden gaan we de berg op. Af en toe zit iemand er even helemaal doorheen maar we trekken elkaar er doorheen en gaan door. Die top zal ik bereiken, dat heb ik altijd gezegd. Na ruim vier uur lopen begin ik hier ernstig aan te twijfelen. Om mij heen zie ik mensen stuk gaan, ik ben buiten adem en ik krijg mijn voeten bijna niet meer opgetild. Het enige wat ik kan bedenken is dat dit dus is wat al onze kinderen moeten voelen als ze zo moe zijn. En wat een respect voel ik voor Max, voor Jip en al die andere kinderen.

Ik ben boos, ik voel me nietig, ik voel onmacht, ik ben verdrietig, ik ben trots en ineens ben ik boven op de top! Huilend val ik Saskia, de mama van Jenske, in de armen. We kijken elkaar aan en voelen hetzelfde. Twee mama's op de top van een veel te hoge berg. Voor onze kindjes.

Videoverslagen Forza4Energy4All 2013

Dag 1 - Gavia
door Hans Eikmans
youTube Forza2013 Dag1 Gavia
Dag 2 - Mortirolo
youTube Forza2013 Dag2 Mortirolo
Dag 3 - Stelvio